ZIT JIJ WELEENS IN DE STRESS?

ZIT JIJ WELEENS IN DE STRESS ZONDER DAT JE HET DOOR HEBT?

Ken je het gevoel van stress? Ken je het gevoel van ontspanning? En kun je je voorstellen dat je ook lichamelijk in de stress kunt zitten, zonder dat je het in de gaten hebt?! Lees verder om erachter te komen wat de gevolgen kunnen zijn én wat je eraan kunt doen.

 

OORZAAK STRESS, GEVOLG STRESS

Als je het hebt over stress dan bedoel je waarschijnlijk externe factoren, waardoor je je gespannen voelt. Bijvoorbeeld: druk op je werk, haast om op tijd te komen, irritatie in de file, zorgen om een ziek kind, ruzie met je geliefde, enz.
Je gedachten en gevoelens over de situatie leveren je spanning op. En misschien krijg je er hoofd- of buikpijn van, lig je ervan wakker ’s nachts, of ben je niet meer in staat om helder te denken.

Als het goed is gaan die klachten snel weer weg, zodra de situatie verandert. Maar als je klachten blijven of erger worden, of als je er zelfs andere klachten bij krijgt, dan is er iets aan de hand. En dan is het aan jou om in te grijpen. Hoe je dat doet lees je verderop.

 

INTERNE STRESS

Je bent waarschijnlijk bekend met de respons die in mensen (en dieren) ontstaat als reactie op een gevaar. Kort gezegd: als er een wilde beer voor je neus staat, dan komt je hele systeem razendsnel en automatisch in actie om te vechten, vluchten of bevriezen. Deze oerrespons, dit ‘noodprogramma’, is een overlevingsmechanisme. En bijzonder bruikbaar als je oog in oog met die beer staat, je kind wordt aangereden, of je huis vlam vat. Die interne stress is de stressrespons.

Stel je nu eens voor dat je systeem, je lijf, je fysiologie, blijft hangen in die respons. Kun je je voorstellen wat voor klachten je kunt krijgen als je in een staat van vechten, vluchten of bevriezen blijft? Buikklachten, vermoeidheid, spierpijn, hoge bloeddruk, slaapproblemen, hoofdpijn, schrikachtigheid, gevoeligheid voor geluid, licht of emoties, onzekerheid, bevattelijk voor ziektes als verkoudheid, enz.

Als je deze klachten hebt dan is de kans groot dat je interne respons, dat noodprogramma, van slag is geraakt. Het gevaar is allang verdwenen, maar dat bericht is blijkbaar niet aangekomen in je interne controlecentrum.

 

STOP DIE STRESS. RELAX!

Ja, dat is gemakkelijk gezegd. En je weet heel goed dat het zo meestal niet werkt. Een hond schudt zich even uit en kan weer door. Je kunt het proberen: schud je maar eens goed uit. Eerst je hoofd, dan je romp en armen, en tot slot je benen , je voeten en je denkbeeldige staart. Best lekker hè?!

Als je fysieke, emotionele of mentale klachten hebt, dan is dit waarschijnlijk niet voldoende om de interne respons echt tot rust te brengen, zodat je klachten verdwijnen. Er is meer nodig om het noodprogramma, dat op hol geslagen is, te stoppen. Maar het is wel bíjna net zo gemakkelijk! Met de juiste tools lukt het ook jou! Zoals het al zoveel mensen voor jou is gelukt. Je leert het in de FOCUSPROCES training.